Jumaat, 21 Ogos 2020

NASIBMU OH KAPAL KOREK (updated)

Kapal Korek Sri Banting

1.Kapal korek Sri Banting atau Sri Banting Dredge adalah sebuah kapal korek yang digunakan untuk melombong bijih timah. Kini kapal korek yang mempunyai berat 4500 tan ini sudah tidak digunakan lagi dan tersadai sepi di tepi lombong bersebelahan Lebuhraya ELITE di Dengkil, Selangor (setakat yang diketahui, kapal korek ini masih lagi disitu).

2. Kapal korek Sri Banting yang pernah dioperasikan oleh syarikat Timah Langat Berhad (mula beroperasi pada tahun 1977) merupakan kapal korek terakhir yang masih wujud di Selangor, dan salah satu dari dua yang masih tinggal di Malaysia selepas Kapal korek Tanjung Tualang 5 (TT5 Dredge).

Kapal korek TT5 di Batu Gajah Perak berjaya dipulihara dan kini sedia dikunjungi.
Sumber 

3. Kapal korek TT5 kini dijadikan Muzium Warisan Kapal Korek Bijih Timah di Batu Gajah, Perak dan dibuka semula untuk dilawati oleh umum pada sekitar 2018 (bakal menjadi kapal korek terakhir) manakala nasib Sri Banting pula kian kabur. Harga yang perlu dibayar untuk membelinya sekitar lapan juta ringgit, itu tidak termasuk kos untuk membaiki kecacatan dan kerosakkan akibat dibiar sepi terlalu lama. Tanah tempat kapal korek itu pernah beroperasi telah diserahkan oleh Kerajaan Negeri kepada pemaju, dan mahkamah telah mengeluarkan perintah agar Sri Banting dikeluarkan dari tapak lokasinya kini selewatnya hingga Disember 2020. 

4. Suatu masa dahulu kapal korek Sri Banting seperti mana lain-lain kapal korek beroperasi selama 24 jam tanpa henti. 15 orang pekerja diperlukan untuk mengoperasikannya dalam sesuatu masa bagi setiap syif.

5. Sri Banting adalah antara kapal korek yang direka untuk tidak beroperasi menggunakan sistem pendorongnya sendiri (without on-board generation set) sebaliknya menggunakan kuasa elektrik dari penyedia perkhidmatan utiliti TNB (sebelumnya LLN). Kabel elektrik disambung ke Sri Banting dengan cara ia diapungkan di atas permukaan air.

6. Pada tahun 1990, kos operasinya dari bil elektrik sahaja (tidak termasuk gaji kakitangan) menelan belanja RM140 ribu hingga RM150 ribu sebulan. Sri Banting memiliki 110 bucket yang digunakan untuk mengeruk ke dalam bumi sehingga kedalaman 25 meter bagi melombong bijih, yang mana setiap satu bucket pada ketika itu bernilai RM10 ribu.

7. Setiap bucket perlu ditukar jika ia telah mencecah 35 ribu jam penggunaan atau bersamaan dua tahun. Anggaran kos untuk memiliki kapal korek pada sekitar tahun70an - 80an adalah sekitar 20 hingga 25 juta ringgit bergantung pada saiz dan keupayaan.

Kapal korek Sri Banting ketika masih beroperasi sekitar akhir 90an atau awal 2000an.
Credit: “A gold mine in tin” Monday, 13 August 2007 06:01am ©The Sun by Joyce Au-Yong

TAHUKAH ANDA (Fakta Ringkas Mengikut Kajian Penulis mengenai Perlombongan Bijih Timah di Selangor).

8. Syarikat Timah Langat Berhad adalah syarikat yang ditubuhkan oleh PKNS pada 1973 sebelum dipindah milik kepada Kumpulan Perangsang Selangor (KPS) pada akhir 70an. Di bawah KPS iaitu pada akhir 70an hingga awal 80an, Timah Langat Berhad menjadi syarikat yang paling menguntungkan. pada 1983, KPS perlu akur dengan arahan dari Timbalan Perdana Menteri iaitu Tun Musa Hitam supaya Timah Langat Berhad bersama dua lagi anak syarikat KPS diambil alih oleh Permodalan Nasional Berhad (PNB).

Keratan akhbar pemindahan milik Timah Langat Berhad dari KPS ke PNB

9. Selain Timah Langat Berhad, Selangor Dredging Berhad (SDB) dan Petaling Tin Berhad adalah antara syarikat perlombongan yang pernah beroperasi di lombong-lombong sekitar Dengkil dan Paya Indah (Kuala Langat Tin Field).

10. Kampung Selangor Dredging yang terletak ditengah antara lombong-lombong dekat Dengkil dan Paya Indah bersebelahan Lebuhraya ELITE adalah sebuah kampung yang menempatkan kediaman (kuarters) untuk kakitangan SDB bermula sekitar 60an, dan kampung itu masih wujud hingga kini.

11. Memandangkan SDB adalah syarikat terawal yang mengoperasikan kapal korek di kawasan berkenaan, sebahagian pekerjanya yang menetap disitu ramai yang berasal dari Perak dan kawasan lain seperti Kuala Lumpur. Ini kerana mereka memilki pengalaman yang cukup luas dalam pengoperasian kapal korek berbanding penduduk tempatan.

12. SDB menghentikan operasi perlombongannya pada Mac 1992 setelah operasi SD Dredge no.1 telah diberhentikan sepenuhnya dan beralih kepada perniagaan sektor hartanah akibat harga timah dunia jatuh menjunam. (SD Dredge no.1 siap dipasang pada tahun 1966 dan ditauliahkan pada tahun 1967).

Kapal 1 milik Selangor Dredging Berhad (SD Dredge no1) berhampiran Kampung Selangor Dredging, dibina pada 1966 dan berhenti operasi sepenuhnya pada 1992 akibat kejatuhan harga timah. Kini tapak Selangor Dredging telah dibangunkan dan menempatkan pejabat dan chalet Paya Indah Wetland. Credit: OCIE
Kapal 2 (SD Dredge no 2) milik Selangor Dredging Berhad ditauliahkan pada tahun 1973 merupakan kapal korek terbesar serta termaju di dunia pada zamannya. Kapal korek ini dijual pada tahun 1983 setelah harga timah jatuh kepada PT Koba Tin, dilerai pada 1986. Credit: SDB
SD Dredge no 2 dinamakan semula sebagai Merapin setelah selamat tiba di Indonesia. Untuk mengetahu bagaimana firma tempatan memindahkan kapal korek ini ke Indonesia, penulis ada nukilkannya pada perenggan 'Pemindahan' di sini (Wikipedia). Credit: OCIE

13. Kedua-dua kapal korek (yang terbesar di dunia) milik SDB telah dijual bermula pada pertengahan 80an dimulai dengan SD Dredge no.2 kepada syarikat perlombongan timah di Kepulauan Bangka, Indonesia. Manakala kapal korek milik Petaling Tin Berhad iaitu Petaling Dredge no.9 (Pet D9) yang kelihatan masih dalam keadaan sangat baik dan pernah menjadi tarikan di Paya Indah Wetland telah hilang dari lokasi terakhirnya yang diketahui di Paya Indah sekitar 2009 setelah dilupus dan dijual.

Kapal korek Petaling D9 ketika masih berada di Paya Indah Wetland
Sumber: OCIE
Antara gambar terakhir kapal korek Petaling D9 di Paya Indah Wetland sekitar tahun 2007 sebelum menjadi sejarah

Tiga turutan gambar satelit diambil dari Google Earth menunjukkan kedudukan Petaling Dredge No 9 (Pet D9 Dredge) seperti yang dilihat di Paya Indah Wetland sebelum dilupus sekitar tahun 2008-2009.

14. Antara syarikat pelombongan lain yang diketahui pernah beroperasi di Selangor adalah seperti Selayang Tin Dredging dan Rawang Tin Fields. Rawang Tin menempatkan pekerjanya di kuarters pekerja di Kampung Rawang Tin di Rawang (kini telah dibangunkan semula oleh Kerajaan Negeri menjadi Taman Rawang Tin).

15. Kampung Rawang Tin adalah antara penempatan terawal yang memperolehi kemudahan bekalan elektrik setelah elektrik disalurkan ke kawasan disitu dan sekitarnya bagi menyokong aktiviti perlombongan bijih timah 24 jam sehari.


TRAGEDI HITAM KAPAL KOREK

16. Siapa pun tidak akan dapat melupakan peristiwa pahit tragedi hitam yang pernah terpalit dalam sejarah perlombongan Negara. Pada hari Rabu tanggal 8 haribulan Ogos 1984, sebuah kapal korek milik Sungai Klang Dredging Sdn Bhd terbalik di sebuah lombong yang terletak di Batu 13 Puchong.

17. Menurut sumber, kejadian menyayat hati itu menyebabkan tujuh orang terkorban. Tiga puluh orang sedang berada di kapal korek berkenaan ketika kemalangan itu berlaku.

18. Tujuh orang terperangkap dalam kapal korek tersebut melibatkan empat orang pekerja biasa, dua orang jurutera dan seorang lagi adalah pemilik kapal dan syarikat berkenaan, Michael Tang.

Terbalik! Pic Credit: Bernama

19. Selebihnya berjaya menyelamatkan diri dengan melompat ke dalam (kawasan) lombong sedalam 25 meter itu dan berenang ke darat, dimana mereka dibawa ke klinik kerajaan yang berhampiran untuk mendapatkan rawatan.
Orang ramai dan media mengerumuni lokasi
Bahagian atas. Operasi menyelamat menjadi sukar ekoran kedalaman lombong dan struktur dalam badan kapal korek yang sempit dan ditenggelami air
Pekerja yang sedang bercuti ketika kejadian berlaku memberi khidmat bantuan teknikal mengenai struktur dalaman kapal korek kepada pasukan penyelamat

Pihak PDRM mengawal lokasi kejadian


20. Operasi mencari dan menyelamat dimulakan serta-merta tetapi kemudian mula terhalang apabila hari semakin gelap. Ketua Polis Selangor Komisioner Abdul Rahim Mohamed Noor, yang bertanggungjawab bagi operasi itu berkata kejadian ini dipercayai adalah yang pertama seumpamanya. Beliau berkata, anak-anak kapal dan jurutera sedang menjalankan proses pembaikan pada kapal korek malang itu sejurus sebelum kemalangan itu berlaku. Menteri Perusahaan Utama, Datuk Paul Leong mengarahkan agar siasatan dijalankan segera.

Mesin pam air milik kapal korek malang yang terbalik. Siri mesin pam air di bahagian sisi Kapal berfungsi mengepam air lombong ke bahagian tertentu seperti di bahagian rawatan atau jigs bagi mengasingkan bijih dari bendasing

21. Pegawai kerajaan Yip Siew Ngoh, Senior Inspector of Mines, bahagian selatan, berkata kapal korek terbalik selepas salah satu pontoon yang menyokongnya bocor. Ketika usaha pembaikkan dijalankan, Ia mula hilang imbangan hingga dimasuki terlalu banyak air selepas salah satu dari pam bantuan yang mengepam air dari dalam pontoon pula tiba-tiba gagal berfungsi.

Contoh bahagian dalam pontoon di sesebuah kapal korek. Gambar bahagian dalam pontoon kapal korek Sri Banting.
Credit: Mastur Rizki

22. Keadaan cemas sekelip mata yang sudah tidak terkawal itu menyebabkan air bah dengan pantas ke dalam badan kapal dari sebelah salah satu sisi mengakibatkan kapal korek malang itu terus condong dan terbalik sepenuhnya hingga bahagian bawahnya timbul dengan sedikit menyenget dipermukaan air. (Menurut saksi rantai/tali yang menambatnya ke tebing juga turut terputus).

23. Salah seorang mangsa yang terkorban adalah ayah kepada selebriti Jimmy Shanley Salleh, berasal dari Britain tetapi bekahwin dengan rakyat tempatan dan berkhidmat sebagai jurutera kapal korek berkenaan.

Credit: Instagram Jimmy Shanley


24. Kemalangan yang tidak diduga ini juga sempat mencetuskan polimik diantara ahli keluarga mangsa dan pihak yang bertanggungjawab melibatkan keupayaan anggota penyelam TLDM dalam aktiviti menyelamat yang mengambil masa berhari-hari lamanya. Malah pada hari kedua selepas kejadian, setelah 5 jam mencuba, masih tiada satu mangsa yang dikhuatiri lemas berjaya ditemui.

Kawasan lombong milik Sungai Klang Dredging Sdn Bhd

Sebuah lagi kapal korek milik Sungai Klang Dredging berada tidak jauh dari lokasi kejadian

25. Kegagalan penyelam TLDM membawa keluar baki mangsa yang hilang walaupun operasi menyelam untuk mencari dilakukan setiap hari telah melahirkan perasaan kurang senang ahli keluarga mangsa hingga menyebabkan mereka meminta Menteri Besar Selangor Datuk Haji Ahmad Razali Ali dan beberapa pihak lain masuk campur untuk membiayai kos bagi mengunakan khidmat penyelam komersial.

26. Frogmen dari TLDM nampaknya tidak boleh menjalankan operasi menyelamat dengan berkesan kerana ketika itu penyelam TLDM hanya berbekalkan kelengkapan menyelam yang asas serta masih belum dilengkapi perlatan yang bersesuaian dalam usaha menyelamat. Air lombong yang keruh dan halangan di dalam air terutamanya dalam rangka kapal korek yang berbahaya menghadkan keupayaaan anggota TLDM. (Kesemua mangsa hanya berjaya dikeluarkan seminggu kemudian setelah air lombong dengan kedalaman 25 meter itu dengan anggaran berjumlah 135 juta gelen berjaya dipam keluar.)

Penyelam TLDM membaca doa sebelum memulakan operasi menyelamat di bawah air.

27. Menyedari akan hakikat pentingnya keperluan seperti ini, kejadian ini seolah membuka mata kepada pihak kerajaan selepasnya apabila Jabatan Bomba (kini Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia) dan beberapa agensi lain mula dilengkapi dengan peralatan menyelam yang khusus dan bersesuaian bagi operasi menyelamat.

28. Rentetan dari peristiwa hitam ini juga telah menyebabkan pihak Kerajaan mengemaskini dan memperketatkan piawaian keselamatan yang wajib dipatuhi oleh semua syarikat perlombongan dan para pekerjanya.

29. Terdahulu sebelumnya, iaitu pada hari ketiga beberapa orang penyelam komersial dari Subsea Marine and Underwater Services telah dengan sukarela menawarkan kepakaran bagi membantu operasi menyelamat yang dijalankan TLDM. Dengan kelengkapan menyelam yang maju, mereka berjaya mengeluarkan tiga mayat mangsa iaitu pemilik lombong Michael Tang Tet Kong, Jurutera Nor Johan Abdullah dan seorang lagi T. Ramachandran. (Seorang lagi mangsa iaitu ketua shif Tahir Ibrahim turut ditemui selepas mayatnya timbul di permukaan lombong.)

30. Walaubagaimana pun selepas dua hari mereka terpaksa pulang semula ke Lumut kerana terikat dengan kerja-kerja kontrak yang perlu mereka selesaikan disana dan tugas-tugas mencari diteruskan oleh anggota TLDM.

31. Tertekan dengan isu ini, ada ahli keluarga mangsa yang terpaksa menggunakan khidmat bomoh. Seorang bomoh yang dikenali dengan nama Kia bin Arshad tiba dengan menaiki kereta Mercedes-Benz pada 12 Ogos. Wajah beliau terpampang di dada akhbar keesokkan harinya.

32. Menurut beliau kesukaran anggota TLDM menemui baki mangsa adalah disebabkan tiada ‘tawaran’ dibuat kepada penunggu lombong. Beliau kemudian bersama beberapa ahli keluarga mangsa ke lokasi kejadian untuk berkumpul bagi membaca doa sebelum mereka mencampakkan telur dan batu kedalam lombong berkenaan.

33. Seorang penyelam TLDM juga diminta oleh bomoh itu untuk mencampakkan telur kedalam lombong kerana menurutnya mereka adalah pasukan yang akan melaksanakan pencarian baki mangsa di lombong berkenaan. Dalam akhbar NST bertarikh 13 Ogos, Bomoh Kia bin Arshad dipetik sebagai berkata “Saya berharap dengan tawaran telur-telur dan batu itu, para penyelam tidak akan menghadapi apa-apa kesukaran dalam cubaan untuk menemui baki mayat yang tinggal.”

34. Beliau pulang sejurus selepas penyelam TLDM memulakan operasi. Tetapi apabila operasi dihentikan pada tengah hari masih tiada tanda-tanda yang baki mangsa akan ditemui.

35. Akhirnya kesemua baki mangsa yang terperangkap hanya berjaya dikeluarkan selepas lombong berkenaan berjaya disurutkan menggunakan mesin pam milik Jabatan Pengairan dan Saliran beberapa hari kemudian.
Credit: Instagram Jimmy Shanley


KAPAL KOREK - KEGEMILANGAN YANG KIAN PUDAR

35. Semenjak kejatuhan harga pasaran bijih timah dunia pada sekitar tahun 1982, banyak operasi kapal korek di Malaysia terpaksa dihentikan. Pada awal 90an pula pasaran timah dunia menjadi semakin teruk merosot manakala kebanyakkan kawasan yang ditemukan bijih timah sudah ketandusan bijih yang mempunyai gred yang bermutu tinggi seperti sebahagian lombong-lombong terdahulu ketika era kegemilangannya.

36. Rata-rata jumlah konsentrasi timah yang direkodkan di kebanyakkan lombong di Malaysia pada sekitar awal 90an bagi setiap deposit tanah hanya mengandungi hasil timah 0.1kg/m3 berbanding diposit dari negara lain seperti Brazil yang boleh mencapai kandungan sebanyak 3kg/m3.

37. Atas faktor inilah antara penyebab kenapa perlombongan timah menggunakan kapal korek dihentikan. Namun perlombongan menggunakan kaedah lain masih ada yang berjalan.

38. Timah di Malaysia dengan gred yang rendah sudah tidak lagi berbaloi untuk dilombong menggunakan kapal korek apabila hasil yang diperolehi tidak mampu menanggung kos operasi. Kos memindahkan kapal korek dari lombong lama yang telah haus ke lombong baru juga harus dikaji pada waktu itu kerana ia menelan belanja yang agak besar dan membebankan syarikat.

39. Pemindahan kapal korek dari lombong lama ke lombong baru adalah perkara biasa ketika era kegemilangan timah di Malaysia. Sebagai contoh, Pacific Tin Consolidated Corporation pernah memindahkan dua buah kapal koreknya dari Perak ke Batang Berjuntai.

40. Ketika penulis masih kecil, penulis pernah berpeluang melihat sendiri kapal korek di depan mata. Melewati berapa buah lombong dengan beberapa buah kapal korek terlihat dikejauhan membuatkan perasaan ingin tahu penulis kian bekobar. Dengan penuh ketaksuban mata penulis yang tak berkerdip melihat kapal korek dengan seribu persoalan mencanak di benak fikiran.

41. Bersungguh soalan diajukan kepada keluarga dengan bertalu. Penulis yang berasal dari daerah Kuala Selangor memberi kelebihan untuk melihat kapal korek yang beroperasi dan yang tersadai tidak digunakan sekiranya dibawa melalui kawasan Batang Berjuntai (kini Bestari Jaya).
42. Ketika zaman kemuncaknya dikatakan terdapat tidak kurang 13 buah kapal korek beroperasi di Batang Berjuntai. Kapal korek digunakan oleh syarikat-syarikat bijih timah yang beroperasi disitu antaranya Berjuntai Tin Dredging Berhad dan Pacific Tin Consolidated Corporation.

D8 milik Pacific Tin Consolidated. Kredit gambar: Nazari 


43. Kini Berjuntai Tin Dredging Berhad telah beralih dari perniagaan sektor perlombongan kepada sektor pembuatan sarung tangan antarabangsa dan menukar namanya pada tahun 2004 menjadi Integrated Rubber Corporation Berhad.

44. Kali terakhir penulis melihat kapal korek di Batang Berjuntai ialah ketika bersekolah rendah dalam lingkungan darjah 5 atau 6. Kebanyakkan kapal korek itu telah tersadai usang di tepi lombong serta sudah tidak lagi beroperasi. Malangnya beberapa tahun selepas penulis tamat tingkatan 5, seingat penulis tiada satu kapal korek pun yang kelihatan.

Kapal 9, Berjuntai Tin Dredging


45.Kapal korek terakhir milik Berjuntai Tin Dredging Berhad telah dijual sekitar tahun 2000-2001.

46. Kini sebahagian kecil lombong itu telah ditimbus dan dijadikan tapak berdirinya UNISEL hari ini. Tidak jauh dari situ terletaknya Kampung Berjuntai Tin (kini ditukar namanya Oleh Sultan Selangor menjadi Kampung Bestari Jaya) sebuah penempatan yang disediakan oleh Berjuntai Tin Dredging Berhad sebagai kuarters pekerja serta ahli keluarga mereka.

47. Kampung Pasifik Tin yang pernah wujud di Batang Berjuntai adalah penempatan para pekerja syarikat Pacific Tin Consolidated Corporation di kawasan berkenaan.

DAHULU DAN KINI

48. Dari segi sejarah, Semenanjung Tanah Melayu menjadi sinonim dengan perlombongan bijih timah, dan ia berkembang dengan pesat pada tahun 1883, apabila Malaya mendahului Britain untuk menjadi pengeluar bijih timah yang terbesar di dunia.

49. Perang Korea dan perang Vietnam merancakkan lagi aktiviti perlombongan timah di Malaysia apabila permintaan terhadap logam itu meningkat tinggi.

50. Menurut Malaysia Smelting Corporation Bhd (MSC), dalam tahun 1970-an, Malaysia mengeluarkan bijih daripada 1,000 buah lombong bijih timah dengan menghasilkan purata lebih 70,000 tan metrik setahun.

Salah satu kapal milik AA Tin di Sungkai, Perak


51. Pada tahun 1990, berikutan kejatuhan industri pada tahun 1985, pengeluaran tahunan setelah dihadkan bagi mengimbangi harga adalah sebanyak 20,700 tan - dengan Malaysia menjadi pengeluar bijih timah yang keempat terbesar di dunia.

52. Hanya lapan tahun kemudian, industri bijih timah di Malaysia mengalami penurunan mendadak, dengan hanya menghasilkan sebanyak 5,800 tan bijih timah setahun. China, dalam perbandingan berjaya melombong 79,000 tan bijih timah, dan mengambil alih kedudukan sebagai pengeluar timah No. 1 di seluruh dunia.

53. Majlis Timah Antarabangsa runtuh pada tahun 1985, meninggalkan hutang kasar sebanyak hampir AS $ 1.5 bilion (RM5.19 bilion), dan menyebabkan harga bijih timah dunia jatuh sebanyak hampir 57%.

54. Malaysia telah terjejas dengan teruk, dan ditambah pula dengan krisis ekonomi pada 1985, harga timah telah jatuh dari RM32,000 se-tan pada tahun 1970-an kepada kurang daripada RM17,000 bagi setiap tan pada tahun 1985. lombong di Indonesia dan China juga dapat melombong logam itu pada kos yang lebih rendah, dan Malaysia sudah tidak dapat bersaing.

55. Kini Rahman Hydraulic Tin Sdn Bhd (RHT) dan KL Larut Sdn Bhd adalah antara syarikat-syarikat perlombongan yang masih bergiat aktif dalam perlombongan timah di Malaysia. RHT telah lama ditubuhkan sejak sekian lama dan beroperasi di lombong pit terbuka di lombong bijih timah elluvial terbesar terletak di Klian Intan, Daerah Pengkalan Hulu, Hulu Perak, Perak. RHT memiliki dan mengendalikan lombong dedah dengan menggunakan jentera berat untuk memecah batuan keras.

56. Hari ini, menurut MSC, Malaysia hanya menghasilkan kurang dari 5,000 tan metrik setahun - 1.8% daripada output global 270,000 tan.

57. Terkini Kerajaan Negeri Perak pula berhasrat untuk mengembalikan kegemilangan perlombongan timah dengan menghidupkan semula industri perlombongan timah di Negeri itu bagi menjana ekonomi setempat dan menambah pendapatan negeri. Beberapa firma akan diberi peluang untuk melakukan kajian bagi menilai tanah Kerajaan Negeri yang mempunyai bijih timah sebelum aktiviti perlombongan boleh dimulakan.

JUSUH
nota: penulis turut berkongsi penulisan tentang kapal korek dengan terperinci di Wikipedia melalui: https://ms.wikipedia.org/wiki/Kapal_korek_di_Malaysia
Bahan rujukan penulisan:
1.NSTP pelbagai tarikh (80an – awal 90an)
2.The Star ~
3.The Sun Daily ~
4.The Edge Property ~
5.“A gold mine in tin” Monday, 13 August 2007 06:01am ©The Sun by Joyce Au-Yong
6.Out in the Midday Sun: The British in Malaya 1880-1960
7.Register of Defunct Companies - Page 411
8.Tin Mining in Malaysia, 1800-2000: The Osborne & Chappel Story
By David Palmer, Michael Joll

Tiada ulasan:

Catat Ulasan